Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Tulisiko alueneuvottelukunnat valita yleisillä vaaleilla?
Tulisiko alueneuvottelukunnat valita yleisillä vaaleilla?
Mäissä kunnallisvaaleissa on jällen noussut esiin kysymys Helsingin seudun kuntien yhdistämisestä yhdeksi metropolikaupungiksi. Mikäli näin tehdään, heikkenee päättäjien suhteellinen paikallistuntemus olennaisesti. Tämä on olennainen syy vastustaa kuntaliitosta.
Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat jo nykyisellään niin suuria, että valtuutetuilla on vaikeuksia samaistua tasapuolisesti kaikkien kaupunginosien asioihin. Kuinka paljon vaikeampaa se olisi yhdistetyssä mammuttikunnassa? Selvästi vaikeampaa. Mikäli kuntia yhdistetään, tulee samalla päätösvaltaa siirtää paikallistasolle.
Nykyinen kuntalaki ei tunne järjestelmää jossa kunnan osalla olisi oma vaaleilla valittu paikallisvaltuusto. Sen sijaan Kuntalain 27§ edellyttää kunnan valtuuston järjestävän kunnan osa-aluetta koskevaa hallintoa.
Espoossa kaupungin asukkaiden näkemyksiä oman alueensa ajankohtaisista hankkeista ja kehittämissuunnitelmista välittävät alueneuvottelukunnat, ne myös antavat lausuntoja mm. aluettaan koskevista kaavahankkeista, Vantaalla vastaavassa tehtävässä toimiin aluetoimikunnat.
Espoossa alueneuvottelukunnat valitaan alueella toimivien yhdistysten edustajista ja kokoonpanon päättää järjestökenttää edustava alueneuvottelukunta työryhmä. Vantaalla jäsenten vaalin suorittaa kaupunginhallitus.
Alueneuvottelukuntatyöskentelyn puutteena on, ettei se varsinaisesti päätä mistään eikä todellinen kosketuspinta alueiden asukkaisiin muodostu kovin laajaksi. Järjestökentän ulkopuoliset asukkaat eivät välttämättä edes tiedä alueneuvottelukuntien olemassaolosta, saati osaavat kääntyä niiden jäsenten puoleen omine ajatuksineen alueen kehittämisestä.
Nykymalli ei suurkunnassa ole riittävä. Paikalliselle tasolle olisi tuotava lisää päätöksentekovaltaa. Vaikka useimpia kunnallisia palveluja on mielekästä tuottaa keskitetysti, on paikallisella päätöksentekoelimellä oma roolinsa tilaajan edustajana. Paikallisella tasolla päätetään ollaanko kunnallisiin palveluihin tyytyväisiä, jos sellaista asiaa edes voidaan kollektiivisesti päättää. Suurimmissa linjauksissa rooli lausunnon antajana on oikea, paikallisesti vaikuttavissa asioissa paikallisen elimen tulee osallistua varsinaiseen päätöksentekoon.
Miten kuntalaisten ja aluetta edustavan neuvottelukunnan keskinäistä vuorovaikutusta voidaan lisätä. Eräs tapa olisi tuoda neuvottelukunnan kokoonpano suoraan kuntalaisten päätettäväksi. Toinen tapa on lisätä tietoa alueneuvottelukuntien työskentelystä ja mahdollisuudesta vaikuttaa niiden kautta kunnalliseen päätöksentekoon. Kuntalain 30 § mahdollistaa kunnallisen kansanäänestyksen, joka voidaan toteuttaa myös kunnan osa-aluetta koskevana. Voisiko alueelliset neuvottelukunnat olla kunnallisen kansanäänestyksen aihe?
Tuleva valtuustokausi on aikaa kehittää neuvottelukuntien työskentelyä. Mikäli niiden roolia vahvistetaan ja asiaa koskevat säädökset sen tuolloin sallivat, saataisi vuoden 2012 kunnallisvaalien yhteydessä olla myös alueneuvottelukuntia koskeva äänestys.
Jukka Kivimäki
Matinkylä-Olari alueneuvottelukunnan vpj.
SDP:n kunnallisvaaliehdokas
| ||