Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Pk -aloite 2008: Julkisen palvelutehtävän hoito yksityisoikeudellisissa yhteis
80. Julkisen palvelutehtävän hoitoa yksityisoikeudellisissa yhteisöissä koskevia säädöksiä täsmennettävä
Matinkylän Sosialidemokraatit ry:n jäsenen Jukka Kivimäen aloite
Viime vuosina on verovaroin kustannettuja julkisia palvelutehtäviä siirretty yksityisoikeudellisten yhteisöjen, kuten osakeyhtiöiden hoidettavaksi. Esimerkkinä osakeyhtiöpohjaisesta toiminnasta on eräiden ammattikorkeakoulujen ylläpito. Osakeyhtiölain 5 pykälän mukaan osakeyhtiön tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Voitontavoittelu istuu huonosti verovaroin kustannettuihin palveluihin. Vaikka yhtiöjärjestyksessä mainittaisiinkin toiminnalle muu tarkoitus, on osakeyhtiön hallinto järjestetty kuten voittoa tuottavassa liikeyrityksessä.
Osakeyhtiöiden järjestettäväksi siirretyt julkiset palvelut jäävät usein viranomaistoiminnan julkisuutta säätelevän lain 4 pykälän tulkinnan ulkopuolelle, koska osakeyhtiöt voivat vedota toiminnassaan liikesalaisuuteen. Erityisesti tämä koskee kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia päätösten valmisteluvaiheessa. Julkisen palvelutehtävän ohella yksityisiin yhteisöihin on siirretty myös julkisenvallan käyttöä. Mikäli vastaavat tehtävät hoidettaisiin kunnan, kuntayhtymän tai valtion organisaatioon kuuluvassa laitoksessa, tulisi ne lain mukaan hoidettavaksi virkasuhteessa. Yksityisen yhteisön toimesta ne tulevat hoidettaviksi työsopimussuhteisesti. Tällöin saattaa jäädä epäselväksi miten julkisenvallan käyttöön liittyvä virkavastuu toteutuu ja miten virkavastuun kantamisen edellytykset tehtäviä hoidettaessa täyttyy. Palvelusuhteen muoto
saattaa vaikuttaa myös tehtävän kelpoisuusehtojen täyttymiseen.
Esitän, että SDP vaikuttaa niin, että
- julkista palvelutehtävää hoitavat yhteisöt eriytetään säädöksellä kaupallisin periaattein toimivista yrityksistä
- säädöksin kiinnitetään huomiota viranomaistoiminnan julkisuutta säätelevän lain toteutumiseen näissä yhteisöissä sekä
- täsmennetään palvelussuhteen ehtoja näissä yhteisöissä silloin kun tehtävässä käytetään julkista valtaa.
Puoluehallituksen lausunto
Aloitteessa ehdotetaan julkisia palveluja hoitavien yhteisöjen eriyttämistä kaupallisin periaattein toimivista yrityksistä ja palvelussuhteen ehtojen täsmentämistä niissä.
Julkiset palvelutehtävät ja hyvinvointivaltion turvaverkko ovat kansainvälisessä taloudessa entistäkin tärkeämpiä. Julkisten palvelujen organisoimisen tavasta tulee kunnan voida päättää itsenäisesti. Kun julkinen palvelu siirretään hoidettavaksi esimerkiksi osakeyhtiömuodossa, muutos vaikuttaa moniin asioihin. Osa palvelua koskevasta ohjauksesta, mukaan lukien palvelussuhdeasiat, siirtyy kuntademokratian ja hallinnon oikeussuojajärjestelmän ulkopuolelle. Samalla palvelu tulee laajemmin EU:n kilpailu- ja sisämarkkinaoikeuden ja sen kilpailuttamisvelvoitteen piiriin.
EU valmistelee yleishyödyllisten palvelujen sääntelyä, joilla tarkoitetaan pitkälti juuri sellaisia hyvinvointipalveluja, joita kunnat ovat Suomessa perinteisesti tuottaneet.
Aloitteen esiin nostama aihekokonaisuus on hyvin ajankohtainen.
Päätösesitys
Puoluekokous toteaa, että yksityisoikeudellisten yhteisöjen asemaa ja ohjausta tulee selvittää ja tarvittaessa säädellä erityisnormein niiden hoitaessa julkisrahoitteisia palvelutehtäviä.
| ||